به استحضار می رساند که شرکت فیام صنعت در خصوص سرویس، احیا و بازسازی باتری نیکل کادمیوم و ساخت الکترولیت (آلکالین) نیز فعالیت مینماید. در این راستا خدمات ارزنده ای به کارخانجات و صنایع کشور، ارائه میشود. نگهداری و مراقبت از باتری های نیکل کادمیوم و استفاده مطلوب تا مرز 25 سال بستگی به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله عوامل کیفیت ساخت باتری یو پی اس ، چگونگی شارژ و دشارژ و پارامترهای دیگری، بویژه تعویض الکترولیت باتری هستند. یکی از مواد متشکله الکترولیت باتری های نیکل کادمیوم ماده Potassium Hydroxide یا پتاس (KOH) است.
دلیل تشکیل ماده مخرب کربنات پتاسیم
این عنصر شیمیایی در تمام دوران حیات باتری و بخصوص زمانیکه باتری در حالت Flot charge بسر می برد، تمام گازهای انیدرید کربنیک (CO2) موجود در اطراف هوای باتری را از طریق منافذ درب باتری جذب نموده و آنرا وارد سلول می کند. در اثر ترکیب با خود، ماده جدیدی به نام کربنات پتاسیم (Potassium Carbonate) بوجود می آورد. اصولا این ماده مزاحم الکترولیت و باتری بوده و می تواند در دراز مدت به حداکثر غلظت خود برسد. در چنین حالتی الکترولیت کاملا آلوده شده و به تدریج موجبات افزایش مقاومت داخلی باتری و کاهش ظرفیت آنرا فراهم مینماید.
تشکیل ماده مخرب الکترولیت (کربنات پتاسیم) طبق فرمول زیر انجام می پذیرد.
H2O + (کربتات پتاسیم) CO3K2 = (گاز کربونیک هوا) CO2 + (الکترولیت) 2KOH
کربنات پتاسیم همان ماده ماده مخرب و نابود کننده الکترولیت است. در اثر ترکیب بخشی از الکترولیت با گاز گربنیک هوا بوجود آمده که از این مرحله به بعد کاهش ظرفیت و خرابی تدریجی باتری و نهایتا مرگ آن بوقوع میپیوندد.
راهکار کلی
لذا جهت جلوگیری از پیشرفت چنین روندی و بهره گیری حدود 25 سال از باتری نیکل کادمیوم بایستی هر 2/5 الی 3 سال یکبار مقدار ماده کربنات پتاسیم تشکیل یافته در داخل باتری را اندازه گیری کرد. در صورتی که غلظت آن از مرز بحرانی 60 گرم در لیتر تجاوز کرده باشد به شستشوی شیمیایی PLATE و تعویض محلول الکترولیت باتری اقدام شود. از آنجا که غلظت ماده کربنات پتاسیم بعد از گذشت حدود 3 سال به میزان قابل توجهی می رسد، اغلب سازندگان باتریهای نیکل کادمیوم توصیه کرده اند که بهتر است پس از انقضای مدت فوق تعویض الکترولیت انجام شود. تا بحال چنین روندی بطور منظم یا غیر منظم در سایت هایی که از باتریهای NI-CD استفاده می کنند اجرا شده است.
راهکار ابداعی شرکت فیام صنعت
شرکت فیام صنعت کوثر بمنظور نظم بخشیدن به تجربه مذکور و عملی نمودن آن، ضمن تماس با سازندگان مشهور باتریهای نیکل کادمیوم توانسته است اندازه گیری غلظت ماده کربنات پتاسیم را از طریق تیتراسون بدست آورد. در این خصوص آزمایشگاهی نیز تجهیز نموده است. بنابراین دیگر بجای تعویض الکترولیت ادواری و تجربی می توان با اطمینان بیشتر و به شیوه علمی دقیق تعویض الکترولیت را تعیین و اقدام نمود.
فایل پی دی اف زیر در مورد بازیافت و احیا این باتری ها در راه آهن توسط شرکت فیام صنعت تدوین شده است. جهت دانلود آن بر روی متن کلیک کنید.