تست باتری یو پی اس
باتری های سرب اسيد درزگيری شده به طور گسترده در دههي 80 توسط General Motors مورد استفاده قرار گرفتند. اين باتريها هنوز هم محبوب و معروف هستند و به عنوان باتريهايي كه قابل شارژ هستند و نياز به افزودن آب ندارند به فروش ميرسند. يك والو (دريچه) كوچك در باتری نصب ميشود تا براي گازها امكان خارج شده فراهم شود. اين امر كه نميتوانيم هر كدام از شش پيل باتري را سرويس كنيم يك ايراد است و اين ايراد به ويژه هنگامي كه ميخواهيم باتری را تست كنيم چشمگيرتر ميشود. تاكنون، دقيقترين و معتبرترين تست وضعيت با استفاده از چگاليسنج باتری (hydrometer) انجام شده است. با اين فرآيند سريع و آسان چگالي نسبي (وزن مخصوص) هر پيل تست ميشود. الكتروليت به يك لولهي شيشهاي كشيده ميشود كه يك توپ مدرج را شناور ميكند. هرچه توپ بالاتر شناور بماند بار بيشتر است. انجام اين كار با يك باتري درزگيري شده غيرممكن است و به فرآيندهاي ديگر نياز است.
دستورالعملها
- ولتاژ باتری را تست كنيد. صفحهي مدرج ولتسنج را بر روي ولتهاي DC (جريان مستقيم) تنظيم كنيد. سيمهاي ولتسنج را بر روي قطبهاي مثبت و منفي باتري قرار دهيد. ولتاژ را بخوانيد. ولتاژ بايد بيشتر از 6/12 ولت و كمتر از 0/14 ولت باشد.
- باتری را شارژ كنيد. تست شارژ شديد را انجام دهيد. سيمهاي مثبت و منفي باتري را در قطبهاي باتری وارد كنيد و شارژ را براي شارژ سريع يا قوي تنظيم كنيد. ولتاژ را با ولتسنج بخوانيد. اگر مقدار ولتاژ به سرعت بالا برود و از 0/14 ولت بيشتر شود و به 0/17 ولت برسد بدين معني است كه باتري نميتواند اين ولتاژ را داشته باشد و معيوب است. باتري را عوض كنيد.
- تست شارژ آهسته را انجام دهيد. به مدت چند ساعت و به آهستگي باتري را شارژ كنيد. به صورت دورهاي باتری را كنترل كنيد. اگر باتری در حال حباب زدن و فوران كردن (قي كردن) باشد و اسيد باتري بر روي سرپوش پاشيده باشد يعني باتري معيوب است و بايد تعويض شود.
- تست بار را انجام دهيد. به مدت چند ساعت و در صورت امكان در طول شب باتری را به آهستگي شارژ كنيد. اگر باتري تمام تستهاي ديگر را گذرانده است و تميز و خشك ميباشد و ولتاژ آن صحيح است، يك دستگاه تست بار را به آن وصل كنيد و درجه را بخوانيد. سوزن بايد در منطقه سبز باشد. دكمه گردان تست بار را بچرخانيد. انجام اين كار به جريان اجازه ميدهد تا به پيل كربني وارد شود و در آنجام به حرارت تبديل شود. اين كار را به اندازهي زماني كه براي روشن كردن خودرو مورد نياز است انجام دهيد. سوزن بايد در منطقهي سبز باقي بماند. دو يا سه بار ديگر اين تست را انجام دهيد. سوزن بايد هر بار در منطقهي سبز بماند. اگر سوزن در منطقهي قرمز باشد بايد باتری را تعويض كنيد.
نكات و هشدارها
اگر باتری بعد از چند سال كار كردن خراب شود و يا به عنوان مثال يك باتري با طول عمر پنج ساله در ششمين سال كار كردن خود باشد احتمالاً لازم است كه عوض شود. تنها مورد استثناء اين است كه مانند هنگامي كه چراغها در شب روشن ماندهاند تخليهي نشتي موجب كار نكردن باتری شود. باتري را به صورت دورهاي با محلول ملايم جوششيرين و آب تميز كنيد و به طور كامل با آب شيرين بشوييد.
ابن بخش از مطالب علمی تون خیلی کمکم کرد. در مورد فروش باتری های سیلد اسیدی و مشخصات فنی آنهااطلاعات بیشتر بدهید .
ممنون
ابن بخش از مطالب علمی تون خیلی کمکم کرد. در مورد فروش باتری های سیلد اسیدی و مشخصات فنی آنهااطلاعات بیشتر بدهید .
ممنون