چگونگی تست کردن باتری های سرب اسید یو پی اس

به این مطلب امتیاز بدهید

تست باتری یو پی اس

باتری های سرب اسید درزگیری شده به طور گسترده در دهه‌ی 80 توسط General Motors مورد استفاده قرار گرفتند. این باتریها هنوز هم محبوب و معروف هستند و به عنوان باتریهایی که قابل شارژ هستند و نیاز به افزودن آب ندارند به فروش می‌رسند. یک والو (دریچه) کوچک در باتری نصب می‌شود تا برای گازها امکان خارج شده فراهم شود. این امر که نمی‌توانیم هر کدام از شش پیل باتری را سرویس کنیم یک ایراد است و این ایراد به ویژه هنگامی که می‌خواهیم باتری را تست کنیم چشمگیرتر می‌شود. تاکنون، دقیق‌ترین و معتبرترین تست وضعیت با استفاده از چگالی‌سنج باتری (hydrometer) انجام شده است. با این فرآیند سریع و آسان چگالی نسبی (وزن مخصوص) هر پیل تست می‌شود. الکترولیت به یک لوله‌ی شیشه‌ای کشیده می‌شود که یک توپ مدرج را شناور می‌کند. هرچه توپ بالاتر شناور بماند بار بیشتر است. انجام این کار با یک باتری درزگیری شده غیرممکن است و به فرآیندهای دیگر نیاز است.

دستورالعمل‌ها

  1. ولتاژ باتری را تست کنید. صفحه‌ی مدرج ولت‌سنج را بر روی ولت‌های DC (جریان مستقیم) تنظیم کنید. سیم‌های ولت‌سنج را بر روی قطب‌های مثبت و منفی باتری قرار دهید. ولتاژ را بخوانید. ولتاژ باید بیشتر از 6/12 ولت و کمتر از 0/14 ولت باشد.
  2. باتری را شارژ کنید. تست شارژ شدید را انجام دهید. سیم‌های مثبت و منفی باتری را در قطب‌های باتری وارد کنید و شارژ را برای شارژ سریع یا قوی تنظیم کنید. ولتاژ را با ولت‌سنج بخوانید. اگر مقدار ولتاژ به سرعت بالا برود و از 0/14 ولت بیشتر شود و به 0/17 ولت برسد بدین معنی است که باتری نمی‌تواند این ولتاژ را داشته باشد و معیوب است. باتری را عوض کنید.
  3. تست شارژ آهسته را انجام دهید. به مدت چند ساعت و به آهستگی باتری را شارژ کنید. به صورت دوره‌ای باتری را کنترل کنید. اگر باتری در حال حباب زدن و فوران کردن (قی کردن) باشد و اسید باتری بر روی سرپوش پاشیده باشد یعنی باتری معیوب است و باید تعویض شود.
  4. تست بار را انجام دهید. به مدت چند ساعت و در صورت امکان در طول شب باتری را به آهستگی شارژ کنید. اگر باتری تمام تست‌های دیگر را گذرانده است و تمیز و خشک می‌باشد و ولتاژ آن صحیح است، یک دستگاه تست بار را به آن وصل کنید و درجه را بخوانید. سوزن باید در منطقه سبز باشد. دکمه گردان تست بار را بچرخانید. انجام این کار به جریان اجازه می‌دهد تا به پیل کربنی وارد شود و در آنجام به حرارت تبدیل شود. این کار را به اندازه‌ی زمانی که برای روشن کردن خودرو مورد نیاز است انجام دهید. سوزن باید در منطقه‌ی سبز باقی بماند. دو یا سه بار دیگر این تست را انجام دهید. سوزن باید هر بار در منطقه‌ی سبز بماند. اگر سوزن در منطقه‌ی قرمز باشد باید باتری را تعویض کنید.

نکات و هشدارها

— اگر باتری بعد از چند سال کار کردن خراب شود و یا به عنوان مثال یک باتری با طول عمر پنج ساله در ششمین سال کار کردن خود باشد احتمالاً لازم است که عوض شود. تنها مورد استثناء این است که مانند هنگامی که چراغ‌ها در شب روشن مانده‌اند تخلیه‌ی نشتی موجب کار نکردن باتری شود. باتری را به صورت دوره‌ای با محلول ملایم جوش‌شیرین و آب تمیز کنید و به طور کامل با آب شیرین بشویید.

2 دیدگاه

  1. کامران می‌گه:

    ابن بخش از مطالب علمی تون خیلی کمکم کرد. در مورد فروش باتری های سیلد اسیدی و مشخصات فنی آنهااطلاعات بیشتر بدهید .

    ممنون

دیدگاه خود را در مورد این مطلب ثبت کنید






تلفن تماس مستقیم